De ce este important să reinvestim profitul și să motivăm angajații. IATĂ experiența unei femei de afaceri din Chișinău

  • 20-11-2014
  • 2607
...

Natalia Bolohan conduce două afaceri - una în domeniul alimentației publice, iar alta în producere de îmbrăcăminte. Spune că prima afacere a apărut într-un moment de cotitură a vieții, iar cea de-a doua este una de suflet, iar pe viitor vrea să-și pună în aplicare și alte idei. Femeia de afaceri susține că succesul rezidă în abilitățile de a conduce afacerea, ceea ce prespune motivarea angajaților și reivestirea profitului.

„A fost un moment destul de anevoios, a fost o cotitură radicală în familia mea și am hotărât că trebuie să facem ceva, să mișcăm lucrurile și atunci a apărut ideea de face ceva nou în Republica Moldoca. Așa au apărut covrigăriile, care oferă produse naturale sută la sută, oferim trecătorilor alimentație sănătoasă și foarte rapidă în același timp. Covrigăriile au evoluat destul de mult într-un an de zile, deja avem trei în oraș”, își începe povestea antreprenoarea din Chișinău, Natalia Bolohan.

Ea spune că, la un moment dat, și-a dorit să fac ceva și pentru sufletul ei: „Eu întodeauna îmi coseam hainele, niciodată nu-mi cumpăram din magazin și atunci din această pasiune s-a născut Nanety. Recent, am semnat contractul cu BERD, urmează să elaborăm site-ul companiei”, susține antreprenoarea.

În cadrul acestei companii, activează 13 angajați. „Dar mai am nevoie de foarte mult personal, aceasta este o problemă majoră în țara noastră - forța de muncă - niciodată nu este suficientă. Este nevoie foarte mult ca angajații să fie responsabili, să înțeleagă și el că trăiește datorită companiei și compania trăiește datorită lui, nicioadată nu am încercat să divizăm aceste două aspecte”, a spus ea.

Antrepreanoarea a menționat și cum îi motivează pe angajați: „În ceea ce privește Nanety, angajații sunt remunerați pentru numărul de produse pe care le coase și atunci ei sunt motivați să facă mai mult și mai bine, dacă clientul este mulțumit, atunci revine de fiecare dată și avem de lucru, iar angajații au înțeles acest aspect. În ceea ce privește covrigăriile, este un pic mai dificil, pentru că angajații nu pot influența numărul trecătorilor sau numărul cumpărătorilor și atunci ei sunt motivați prin alte metode”.

Natalia nu a oferit anumiți indicatori financiare, însă subliniază că afacerile pe care le conduce sunt profitabile. „Însă tot profitul este reivestit, pentru că noi în doi ani de zile, am reivestit pentru a extinde atât covrigăriile, cât și secțiile de producere de la Nanety, completând permanent cu utilaj nou, performant. Din moment ce avem bani să reivestim, atunci bani înseamnă că există. Cel care crede că investește pentru a-și scoate banii într-un an de zile, atunci nu cred că o să aibă o afacere de succes. În afacere trebuie să investești, după aceasta să aștepți profitul și să nu renunți niciodată la visele tale”, mai spune ea.

Antreprenoarea spune că este un om destul de ambițios și vrea să se implice și în alte afaceri. „Eu am la moment câteva idei în domenii diferite, dar este prea devreme, mai avem nevoie de timp ca să funcționeze aceste două afaceri foarte bine fără prezența noastră și atunci o să putem merge pe alte idei”, afirmă ea.

Natalia Bolohan este una dintre beneficiarele programului „Femei în Afaceri”, sprijin de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Investiții (BERD).

Prin intermediul acestui program, 90 de companii, administrate de femei din Republica Moldova, și-au sporit competivitatea. În total, au fost atrase investiții de peste 27 milioane de lei (peste 1,5 milioane de euro), dintre care un milion de euro acordat de Guvernul Suediei, iar peste 500.000 de euro - de BERD, iar contribuțiile proprii ale femeilor antreprenoare au constituit peste aproape jumătate de milion de euro.