Newsletter-ul: când dragostea la distanţă funcţionează

...

În plină eră a tehnologiilor informaţionale şi a vitezei fulminante cu care informaţia circulă pe Internet, newsletter-ul sau mesajul trimis prin e-mail, cu periodicitate fixă, unui anumit număr de abonaţi, nu mai este o descoperire. Denumit şi scrisoare electronică, newsletter-ul permite informarea unui grup mare de oameni despre tot ce înseamnă şi reprezintă în sine o companie, de la oferte şi vânzări, până la informaţii utile ce vizează nişa în care este specializată firma.

Popularitatea campaniilor de e-mail marketing a explodat în anii 2000, când spaţiile publicitare disponibile pe variate platforme online nu mai erau suficiente. Exploatat la maxim pentru rapiditatea cu care era trimis şi costurile foarte mici faţă de alte modalităţi de promovare, newsletter-ul a devenit rapid un instrument util pentru captarea atenţiei potenţialilor clienţi, care nu se mai lăsau atraşi de site sau nu mai reveneau după primul contact cu reprezentanţii companiei, dar şi pentru fidelizarea lor.

 Avantajele unui newsletter:
  1. Loializare (generarea clienţilor fideli);
  2. Costuri mici;
  3. Mesaj transmis unei baze de date de sute şi mii de persoane.

Până a purcede la expedierea e-mail-urilor atractive, care vă vor ajuta să creaţi şi să creşteţi o proprie comunitate de clienţi fideli, trebuie să avem cui să o facem. Orice campanie de e-mail marketing începe cu adunarea unei baze solide de potenţiali clienţi, oameni care s-au lăsat interesaţi, într-un fel sau altul, de compania voastră; pe care i-aţi cunoscut la diferite evenimente; pe care i-au recomandat cunoscuţii etc. Lista e una fără de sfâşit şi trebuie îmbogăţită continuu.

 

Putem să ne adunăm contactele în mod simplu şi natural:

  1. Prin înregistrarea persoanelor pe site sau Landing Page (inserând o căsuţă cu nume, prenume, telefon, e-mail).
  2. De la diferite evenimente, campanii, expoziţii etc. (fie prin networking, fie cerând datele de contct de la persoanele care şi-au manifestat cumva interesul pentru produs);
  3. De la lansarea unui produs sau serviciu nou;
  4. Prin plasarea unei căsuţe pe site, destinată exclusiv abonării la newsletter, cu mesaje de tipul: “Fii primul care vei afla cele mai bune oferte”, “Primeşte săptămânal cele mai interesante articole”.
  5. Prin oferirea unui e-book sau news kit gratuit pe site (utilizatorul lasă datele de contact pentru a putea descărca fişierul);
  6. Prin includerea pe site a formei de publicitate de tip pop-up (căsuţă ce apare instantaneu atunci când utilizatorul navighează pe site-ul nostru.

bec-idee-marcaj-griBazele de date pot fi şi cumpărate, acestea având o eficienţă mai mică, pentru că nimeni nu vă va oferi direct adrese de e-mail ci promite să expedieze mesajul transmis de voi unui anumit număr de adrese. Merită să cumpărăm baze de date atunci când site-ul are setat remarketingul.

Platforme de e-mail marketing

Următorul pas după crerea bazei de date este alegerea unui furnizor de servicii de e-mail marketing, care oferă diferite pachete cu opţiuni şi la preţ diferit. Unul dintre cele mai cunoscute software-uri de management pentru newslettere este Octech, companie cu o experienţă îndelungată în domeniu şi clienţi în 80 de ţări ale lumii. Pe larg răspândit în Moldova este MailChimp, cu circa 6 milioane de utilizatori şi peste 10 miliarde de e-mail-uri expediate lunar. Printre alte platforme utilizate pe larg se numără JustClick, Smartresponder etc.  Fiecare dintre ele oferă interfeţe pentru diferite gusturi, opţiuni adaptate dorinţelor utilizatorilor şi accesibilitate garantată.

pictograma-instrument-marcaj-titlu-principal-bluePentru a expedia un mesaj unei baze de date de până la 500 de contacte, puteţi utiliza Gmail, plasând adresele de e-mail la categoria BCC (blind carbon copy) care permite expeditorului să ascundă destinatarului celelalte adrese la care a trimis mesajul.

Elementele componente ale unui newsletter

Orice newsletter are câteva componente esenţiale.

Primul este numele, plasat în partea superioară a paginii, scris cu caractere mai mici decât restul textului. Pus sub forma unui header de cele mai multe ori, asemenea titlurilor din presa scrisă, numele newsletterului trebuie să se încadreze ca și grafică, font şi concept în identitatea companiei de care este emis. Poate fi chiar numele organizaţiei respective, o valoare reprezentativă pentru aceasta sau o formulare standard şi descriptivă de genul „Newsletter-ul nume companie”. Totuşi, dacă reprezentaţi o firmă cu specific creativ, evitaţi exprimările lipsite de strălucire.

Corpul newsletterului este, cel mai frecvent, dispus pe două sau trei paragrafe, delimitate vizibil prin spaţii, culori, forme ori simboluri. În funcţie de publicul căruia i se adresează, corpul poate cuprinde diverse informaţii, de la schimbări în companie şi proiecte interne la oferte speciale şi evenimente deschise publicului larg. Indiferent de mesaj şi scop, o trăsătură constantă a fiecărui newsletter este capacitatea de a integra elemente multimedia, imagini, grafice, scheme şi trimiteri la alte resurse prin folosirea de linkuri.

pictograma-instrument-marcaj-titlu-principal-gri Imaginile sporesc atractivitatea şi sunt utile mai ales la început, când compania încă nu se bucură de prea mare notorietate. Şi ele trebuie să includă link către site-ul sau LP-ul vostru.

pictograma-instrument-marcaj-titlu-principalTitlul are un impact foarte mare asupra cititorului. Lucraţi la el, creaţi-l aşa încât să atragă.

bec-idee-marcaj-yellowDupă o perioadă, când aţi câştigat credibilitate în ochii cititorilor, puteţi expedia newslettere ce conţin doar text. Trei paragrafe scurte şi convingătoare, cu 2-3 linkuri care să ducă la aceeaşi adresă sunt mai mult decât surficient.  

Un newsletter plăcut ochiului, bine structurat şi atractiv poate fi realizat fără eforturi prea mari, nici de timp, nici de natură financiară. Modul în care el poate atrage sau îndepărta utilizatorii ţine exclusiv de puterea de convingere a celui care îl redactează, de aceea e esenţial să ţinem cont de anumite reguli.

  1. Pentru a te asigura că newsletter-ul arată bine şi pentru a evita comiterea unor greşeli, întâi de toate expediază o variantă tip “test” la propria adresă de e-mail, dar şi colegilor din companie. Abia după îl poţi “trimite în lume”.
  2. Fii simplu, dar nu simplist. Dispui doar de câteva secunde ca să-ţi comunici mesajul înainte ca utilizatorul să-l arunce în coşul de gunoi, de aceea trebuie să te concentrezi pe esenţă.
  3. Nu plasa textul pe un fundal multicolor, agitat şi deranjant vizual. Albul paginii sau o uşoară nuanţă pală e suficientă.
  4. Nu te aştepta ca cititorii să navigheze prea mult în josul textului, de aceea concentrează-ţi ideea cheie în primele paragrafe. Concizia a fost mereu demnă de admiraţie.
  5. Nu încărca mesajul cu prea multe imagini, doar pentru că “dă mai bine la public”. Deloc! Ele trebuie să completeze, nu să înlocuiască. Mai ales că, în unele cazuri, imaginile pot să nu se încarce din variate probleme tehnice.  
  6. Începe cu un Call To Action pentru că, la sigur, nu vrei să pierzi timpul şi spaţiul preţios pentru a-l umple cu lucruri uşor de uitat. Începe cu o frază clară, de valoare, care să-i explice cititorului de ce trebuie să acceseze link-ul şi ce va pierde dacă nu o va face.

 

Un newsletter poate avea rata de deschidere de la 1-2% până la 20-30%. Marja depinde mult de ce anume educi în clienţii tăi. Prea multă informaţie despre vânzări, traininguri, produse, “Cumpăraţi!”, “Participaţi!”, “Înregistrează-te!” plictiseşte, oboseşte, stârneşte dezgustul şi clientul este pierdut. Pune accent pe mesajele informative, educative, utile. Anume asta va genera clienţi fideli. Poţi expedia sfaturi, sugestii de cărţi şi articole ce ţin de domeniul tău de activitate, mici articole despre cum pot fi utilizate ultimele tehnologii, comercializate şi de compania ta, ştiri şi tendinţe din industria în care activezi. Doar la sfârşit poţi menţiona subtil cititorului să acceseze pagina sau să-i reaminteşti despre propriile produse ori servicii.

Vinde doar după ce ai stabilit o relaţie de încredere cu clientul tău.

Un newsletter nu trebuie să conţină informaţie tehnică, “uscată”. Conţinutul său este menit să atragă utilizatorii pe site, acolo unde decid să te contacteze pentru a procura produsul şi unde traficul, atât în privinţa numărului de vizitatori cât şi a numărului de afişări, contează foarte mult pentru menţinerea şi dezvoltarea afacerii prin intermediul publicităţii online.

 

Cu referire la periodicitate, îţi recomandăm să expediezi mesajele o dată sau de două ori pe săptămână. Dacă o faci mai rar decât o dată la 7 zile, rişti să fii uitat. Programele de e-mail marketing permit programarea momentului de expediere a newsletterelor. Nu o face în weekend, şi nici vineri, când toţi sunt cu gândul la odihnă. Unii nu recomandă nici ziua de luni, când toţi sunt prea focusaţi pe job, task-uri, întîlniri, iar newsletter-ul riscă să fie ignorat.

 

Şi nu uita! Dacă ai început să trimiţi newslettere, fă-o cu regularitate. Totul e în mâinile, gândurile şi căsuţa ta poştală ;)

 

Cu respect, Echipa Angry Business