Cum să-ți alegi prima nișă de business

...

Foarte des am urmărit cum oamenii străduindu-se din toate puterile, nu ajung să facă un rezultat. Am văzut cum se zbat în mrejele deznădejdii și concluzionează, prea repede, că nu au gene pentru business și că rezultatele negative pe care le au sunt doar consecința faptului că nu sunt "făcuți pentru business".

 

Tragicul acestei situații este că identificăm business-ul cu noi înșine și credem că dacă nu avem rezultatele dorite suntem numai noi vinovați în toate.

 

Foarte puțini înteleg cu adevărat că rezultatele pe care le obținem sunt direct dependente de nișa de business în care operăm.

 

Și asta nu este filozofie de genul: Găsește-ți calea, ci înseamnă că oamenii nu se regăsesc în nișa în care fac business, că nu este nișa lor, că nu au nici rezoluție și nici dragoste acolo.


Regulile Jocului

 

Ideea este că din momentul în care îți alegi domeniul de business subscrii anumitor reguli, pe care noi le numim reguli de joc. Atunci cînd alegi piața și produsul sau serviciul, alegi de fapt să te conduci după anumite reguli care guvernează acest domeniu. Fie că este vorba despre prețul de vânzare, adaosul comercial sau regulile de discount, toate desenează calea pe care o vei parcurge în această nișă.

Cum credeți ce este mai bine: să cîștigi bani repede, dar puțini, sau mulți, dar timp îndelungat. Foarte puțini vor alege varianta Repede și Mult.

 

Încă o întrebare de precizare.

 

 

Cel mai bine Mult pentru ceea ce îți place să faci.


Cît de straniu nu ar suna, dar această opțiune există. Am văzut foarte mulți oameni care fac bani repede din exact ce le place să facă. Oameni care își ating scopurile foarte ușor, care nu aleargă deznădăjduiți de la un task la celălalt. Oameni care au ales corect regulile de joc și care le recrează.
De aceea în continuare vom vorbi despre cum să alegi nișa ideală de business, care sunt criteriile pe care merită să le luăm în considerație.

 

 

Criteriul I - Calea grea și calea ușoară

 

Alegerea regulilor de joc în business coincide cu viziunea alegerii unui drum: ușor sau greu, larg sau îngust.

Calea ușoară este atunci cînd cerera pentru un produs sau serviciu este deja formată, mai mult, cînd această cerere depășește oferta. Piața, potențialul auditoriu, cunoaște despre aceste produse și servicii și dorește să cumpere. Calea este ușoară pentru că nu presupune eforturi și resurse pentru a forma cererea, numai pentru a distribui produse sau servicii. Sunt acele nișe în care prezentînd oferta către piață veți primi foarte repede leaduri și solicitări.

 

Calea grea, mai riscantă, dar cu potențial. Calea grea este atunci ești creator, pentru că creezi produsul sau serviciul care va forma o necesitate a pieții, sau o va descoperi. Calea grea pentru că nu sunt predecesori pe ea, și nu știi de ce nu sunt? Poate nu ești tu primul cu această idee și poate ea nu este atît de genială.

 

Acest model de business se bazează pe principiul: Așa ceva nu este în Moldova, eu voi fi primul.

 

Dar este, totodată, cel mai riscant model, adresați-vă întrebarea : De ce nimeni nu a ocupat această nisă? Aceasta nu înseamnă că nu trebuie să inovăm sau să ne asumăm vreun risc, ci doar că trebuie să fim mai meticuloși la etapa de testare a pieții și să deținem experiență și competență în domeniul ales.


De aceea, la început, recomandăm să alegeți calea ușoară, pînă vă cresc aripile, vi se dezvoltă mușchii și deveniți abili pentru a merge pe calea cea grea!!!

 

 

 

 

Criteriul II - Nișe vizibile-nișe invizibile

 

Nișe vizibile - produse sau servicii care fac parte din realitatea noastră de zi cu zi. Priviți împrejur. Ceea ce vedeți face parte din domeniile de business vizibile: scaune, mese, dulapuri, hîrtie etc, mai exact produse finite.
Aceste nișe se află la suprafață și, fără îndoială, mulți antreprenori își încep calea tocmai din aceste domenii.

 

Nișe invizibile - sunt acele nile care participă la crearea produsului finit din nișa vizibilă. Aceste domenii sunt foarte îngust speacializate, de obicei, sunt parte a complectației mai multor produse și nu se întîlnesc în rutina de zi cu zi.

 

Cum ar trebui să alegem nișele invizibile?


Sursa acestor nișe poate fi multiplă, dar cel mai important, pentru a le găsi, trebuie să le căutați conștient. Pentru aceasta parafați o listă cu domenii de interes, identificați acele produse sau servicii intermediare care participă la formarea celor vizibile, lecturați foarte mult despre aceste domenii și extindeți-vă zona de expertiză în acele domenii.


Comunicați, căutați recomandări și întrebați oamenii competenți din aceste domenii, atunci ceea ce este invizibil pentru marea majoritate va deveni vizibil pentru voi.

 

 

 

Criteriul III - Flux mare și preț mic - Flux mic și preț mare

 

Banii se află la intersecția dintre flux de cumpărători și preț.

 

Aceasta înseamnă că atunci cînd operăm pe o nișă cu un flux mare de cumpărători, cel mai probabil, vindem servcii sau produse cu preț mic, iar cînd este vorba de flux mic, vindem produse cu preț mare. Din acest punct de vedere, e clar ca poți vinde și Porsche-uri, dar întrebarea este pentru cîți cumpărători faci un business sau altul?

 

Care este potențialul pieții relaționat la valoarea cecului mediu?

 

Pentru început să definim trei termeni care ne vor ajuta la selecția nișei ideale:

Ciclul tranzacției sau cît timp trece din momentul în care ați găsit un potențial client pînă în momentul încasării banilor.

 

Spre exemplu, într-un magazin, ciclul tranzacției este extrem de mic, ai ales și imediat ai achitat la casă.
Însă, dacă vinzi servicii ciclul tranzacției este destul de mare, durează de la prima întîlnire cu clientul pînă în momentul semnării contractului, apoi achitarea de facto a serviciilor prestate.


Costul tranzacției sau valoarea cecului mediu. Dacă vindeți produse cu valoarea cecului mică atunci, cu siguranță, trebuie să operați pe un segment cu flux mare de cumpărători. Dacă însă aveți produse premium, acestea costă scump, dar nu se vînd atît de des, în consecință, fluxul de cumpărători este mai mic, dar valoarea încasată per vînzare este mare.

 

Frecvența tranzacțiilor sau cît de des se cumpără produsul sau serviciul. În marea parte a cazurilor produsele cu ciclul tranzacției lung și cost mare au o frecvența a tranzacțiilor destul de mică.

 

Spre exemplu achiziția unei mașini (ciclu tranzacție mare, cost mare) se face o dată per cîțiva ani, asta înseamnă o frecvență rară a tranzacțiilor. Produsele de uz zilnic au o frecvență mare a tranzacțiilor pentru că le achiziționăm în fiecare zi, iar produsele cosmetice au o frecvență medie a tranzacțiilor deoarece le achizionăm o dată per lună, eventual în două luni.

 

Business nișa ideală este greu de găsit, dar merită să o căutați. În căutările pe care le faceți, nu uitați de recomandările Angry Business:

 

 

 


1. Alegeți, pentru început, calea ușoară. Dezvoltați-vă abilitățile de construcție a unui business, învățați și căpătați expertiză, apoi escaladați calea cea grea.

 

2. Alegeți o nișa vizibilă, va fi mai ușor și mai repede să faceți primele rezultate.

 

3. Analizați ciclul tranzacției - pentru început mai bine un ciclu al tranzacției scurt, cît mai puțin timp din momentul găsirii clientului pînă în momentul încasării banilor.

 

4. Analizați costul tranzacției - este mai bine un flux mare de cumpărători și un cost mai mic al tranzacției. Mai bine pentru că costul mic al tranzacției înseamnă și un preț de cost mic, adică o investiție inițială nu foarte semnificativă.

 

5. Analizați frecvența tranzacțiilor - mai bine o frecvență sporită a tranzacțiilor, decît una redusă. Optați pentru produse cu durata de valabilitate mare și pentru servicii care pot fi furnizate nu doar o singură dată pentru o singură plată.

 

Despre alte ingrediente la selecția nișei citește aici.

 

 

Cu respect,

Echipa Angry Business