Cum alegem nișa?

...

Pentru prima oară în experiența umană avem șansa să modelăm munca noastră ca să se potrivească după felul în care trăim în loc să potrivim viața după felul în care muncim. Am fi nebuni să ratăm șansa (C. Handy)¶

 

Și nebuni sunt mulți, loviți cu pumnul în gură de sistem.

Dacă ești decis să-ți faci afacere și răspunzi cu Nu știu la întrebarea Care e ideea ta de business, care e nișa pe care vrei sa o cucerești, atunci ești binevenit AICI.

 

 

Nișa este domeniul de business, care poate fi monetizat și a cărui atribute sunt:

 

- Produsul care poate fi vândut
- Serviciul care poate fi prestat
- Convergența dintre serviciu și produs.

 

De la tehnica de uz casnic, construcții, servicii de contabilitate și până la construcția rachetelor pentru zbor pe lună, toate sunt nișe, unele vizibile cu care ne ciocnim zilnic,altele invizibile, care participă nemijlocit la construcția celor vizibile.


Acum: nișa nu este nici Sfîntul Graal, și nici Alfa și omega. Dar poate fi piatra de poticnire dacă nu este tratată ca atare:

 


Va întrebați Cum?
Ca pe o femeie, și nu ca pe oricare femeie, dar ca pe o femeie iubită, cu care aveți de gând să vă construiți un viitor și să faceți profit, pentru că va trebui să vă dedicați mult timp, efort, resurse și spațiu nișei pe care o alegeți.

 

Dacă vă jucați cu alegerea nișei răspunsul va fi deopotrivă: ori veți fi lipsit de energie ca să o explorați și atunci o veți abandona fără ca măcar să știți ce poate să vă dea în schimb, ori vă veți simți prost pentru că nu o veți cunoaște. Exact ca cu o femeie.(iertați-mi cacofonia, este intenționată.)

Deci strategia Hai s-o facem rapid în alegerea nișei este egal cu Game Over. Nu există nișe goale de bani, însa există o mulțime de nișe neexplorate.


Astăzi ne vom strădui să anihilăm mitul cum că nu toți pot să-și găsească nișa potrivită.
Doi factori despre care vom vorbi vor determina cu precizie dacă vi se va primi să faceți ceva sau nu în business:

 

 

Rezoluția este nivelul de competențe pe care le dețineți vis a vis de un domeniu: turism, programare, design, contabilitate, pescuit, desenat.


Toți facem ceva mai bine decât alții și toți avem o mare rezoluție într-un anumit domeniu, doar dacă nu suntem complet oligofreni, desigur.
Cu cât rezoluția în domeniu este mai mare cu atât cresc șansele că veți stăpâni nișa și veți face bani în ea. Statistic vorbind cel care cunoaște cum se manufacturează un produs are mai multe șanse să-l producă și să-l linsese profesionist.

 

Rezoluție mai înseamnă și stăpânirea detaliilor, acele detalii care nu sunt evidente pentru majoritatea altor oameni. Diavolul stă în detalii și oamenii care fac business știu asta.Pentru mai mare parte dintre femei mașinile sunt de câteva tipuri: roșii, negre, mari sau mici, eventual dăruite de soț sau de către amant. Pentru bărbați însă acestea sunt altfel, unii dintre ei pot determina după caroserie de la o distanță impresionantă anul producerii, orașul și îți pot relata în extaz istoria producerii. Iată ce este rezoluție, atunci când cunoști extrem de multe detalii și atunci când remarci cum oamenii se minunează despre câte știi într-un domeniu.


Acolo unde vă este rezoluția mărită, zona de expertiză și de competență, acolo stă și nișa de business și vă așteaptă să o explorați și să faceți bani pentru că:

 

- sunteți expert
- aveți credibilitate față de client și față de furnizori
- sunteți instruit și cunoașteți apele tulburi astfel încât să le evitați.

 

Unii dintre voi se vor gândi acum cu siguranță, eu sunt Ion, n-am nici o competență extraordinară și nici rezoluție nu am. Stop.
Fiecare dintre noi are un hobby, doar că până la un moment îl practicăm pentru fericirea și plăcerea noastră personală, rezoluția apare atunci când devenim capabili să punem hobby-ul la lucru pentru folosul altor oameni.

Dacă îți place să pescuiești, ești cel mai tare din parcare (ai și ustensile, nu? și cele mai bune probabil), dar dacă mănânci peștele acasă, ce folos? Atunci când începi să vinzi peștișorul, iată va apărea și rezoluția pentru că vei maximiza toate procesele astfel încât să prinzi mai mult, să vinzi mai mult și să aduci mai multă valoare.


Intrăm în ingredientul doi care te va ajuta să găsești nișa ta: Dragoste!
Dacă dragoste nu e, nimic nu e. Camil Petrescu nu s-o fi referind la business, dar e deopotrivă adevărat. Dacă nu găsiți zona de expertiză în care excelați, cu siguranța în alegerea domeniului de business, trebuie să vă lăsați ghidați de dragoste: Ce vă place să faceți așa încât intrați în flux, Ce vă trezește energie și vă mișcă?


Rezoluția o să apară extrem de curând dacă veți săpa în domeniul care vă trezește interesul cu adevărat. Să nu vă sperie inexistența competenței în domeniu, dacă simțiți că vă place ceva, expertiza va apărea.

 

De ce: pentru că veți motivat nu numai de rezultat financiar, dar și de plăcerea descoperirii.

 

De altfel, nu e secret că sunt căsătorii și din interes,și acestea sunt cele mai longevive. Cum se întâmplă asta în business? De obicei intri într-un domeniu căruia îi acorzi timp și resurse și începi să-l iubești, pentru că te atașezi și pentru că îți generează venit. Te vei ocupa și de veceuri publice și vei iubi această nișă dacă vei avea destul profit în ea. Pecunia non olet.

 

 

Găsiți iubirea, vocația și monetizați-o, restul sunt doar instrumente.

Instrumente despre care vom vorbi și cu care vom lucra intensiv la Coaching...

 

Alina Andriuță, partener Angry Business