Când SEXUL vinde

...

După ce deja am vorbit despre cum emoţiile (adică apelul la suflet) ne ajută la creşterea vânzărilor în anumite nişe, hai să coborâm ceva mai jos, la instinctele primare, biologice ale organismului uman.

Acum 10 ani, Calvin Klein jeans a lansat o campanie publicitară pentru blugi, destul de controversată şi extrem de sexy, care a dublat veniturile companiei într-un timp relativ scurt. Nu au fost nici primii, dar nici ultimii care să exploateze instrumentul numit sex cu scopul de a-şi creşte vânzările. Subiectul dacă sexul într-adevăr vinde ori nu este pe larg dezbătut în ultimul timp de marketologi şi alţi specialişti. Totuşi, putem delimita câteva situaţii clare, confirmate prin cercetări şi statistici, când erotismul face bine unei nişe şi când nu prea.

Regula de aur, valabilă inclusiv aici: TESTEAZĂ. Doar după ce încerci, vei putea spune sigur dacă dezgolirea e bună pentru businessul tău sau nu.

SEXUL VINDE. În primul rând, pentru că se află la baza necesităţilor primordiale omului pentru a supravieţui (vezi mai jos Ierarhia necesităţilor lui Maslow).

 

În plus, o publicitate sexy atrage atenţia, vrei - nu vrei. Ar putea fi explicată prin ieşirea din tipare, explorarea unei teme interzise, pătrunderea în intimitate, aluzia la dragoste sau oricum altfel. Şi aici nu vorbim despre dezgolirea totală a corpului sau prezentarea unui act sexual în sine (Doamne fereşte!), dar despre intrigă, propunerea fructului interzis care mereu a fost dorit.

 

pictograma-instrument-marcaj-titlu-principal-blueSpre exemplu, industria modei, lenjeria, cosmeticele, parfumeria - toate au tangenţe puternice cu sexul. Pontul e legat de beneficii: dacă vei îmbrăca acest set de lenjerie roşie, vei fi mai atrăgătoare, partenerul tău te va dori mai mult, te vei simţi mai sigură pe tine.

La fel alcoolul şi industria automobilelor, dar nu pentru beneficii, ci pentru că se adresează în primul rând bărbaţilor (despre asta, un pic mai jos).

SEXUL NU VINDE acolo unde nu-i este locul: în construcţii, învăţământ şi educaţie, medicină, servicii sociale, B2B, în cazul copiilor sau bătrânilor.

Totodată, sexul scade nivelul de recunoaştere al unui brand, adică “da, ne place o publicitate sexy”, dar pentru că mintea noastră se concentrează prea mult anume pe acest detaliu, ulterior ne este mai greu să ne amintim ce brand se promova pe acel bilboard.

Dacă îţi doreşti ca clienţii tăi să ia decizii spontan şi să cumpere din impuls, atunci utilizarea imaginilor sexuale e o idee bună. Dacă pui accent pe raţiune, luciditate, decizii asumate la rece - atunci sexulitatea nu e pentru tine.

BĂRBAŢI versus FEMEI

Bărbaţii, în mare parte, au o viziune destul de specifică asupra noţiunii de “frumuseţe”. Cea fizică e prima pe care pun accentul, răspunsul la tot ce ţine de sexualitate e rapid, iar reclama provocatoare e practic irezistibilă pentru ei. Pur şi simplu, aşa le este genetica. Respectiv, dacă sexul tare este target grupul tău, erotismul va da rezultate.

În cazul femeilor, statisticile arată că acestea rămân mai reci la aluziile erotice, chiar dacă produsele li se adresează strict lor. Cel mai probabil, femeile sunt individioase pe standardul 90/60/90 ale modelelor din imagini, pe care nu orice doamnă le poate avea .

O LINIE FINĂ

Astăzi, sexul este prezent peste tot: în filme, publicitate TV, industria muzicală, pe paginile ziarelor şi revistelor glamour, pe online sau bilboarduri, încercând să vândă orice de la săpunuri până la materiale de construcţie.

De vândut se vinde, DAR există o limită, greu perceptibilă, care nu trebuie depăşită. Consumatorii sunt oameni, ei vor răspunde provocării, dar au şi inteligenţă, educaţie, bun-gust, deci nu se vor lăsa manipulaţi. Vor cumpăra o dată, de două ori, fie trei, mânaţi de impulsul erotic, dar dacă produsul sau serviciul nu este calitativ, el nu va intra în inima clientului. Mai mult, se va simţi înşelat, iar recâştigarea încrederii te va costa înzecit faţă de o analiză detaliată din start.

Dacă faci publicitate pentru produse de îngrijire a corpului sau lenjerie, ai fi nebun să ocoleşti un instrument de vânzare atât de puternic. Dar dacă vinzi coasă electrică sau canapea cu nuduri pe ea, vei face mai mult rău produsului tău. Da, vei atrage atenţia, dar nu vei creşte nicidecum încrederea în brand.

Ţii minte că abuzul de sare, zahăr şi grăsimi dăunează grav sănătăţii? Păi şi de sex, acolo unde nu-i este locul, la fel.